X
تبلیغات
دنیای حرفه وفن ( کار و فناوری )
دنیای حرفه وفن ( کار و فناوری )
وبلاگ آموزشی پیرامون درس حرفه وفن

طول دوره تحصیل

دوره کارشناسی شهرسازی با احتساب طرح نهایی، حداقل 4 سال به طول انجامد. دانش آموختگان این دوره می توانند از طریق آزمون ورودیدر دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی محیطی، مدیریت شهری، برنامه ریزی منطقه ای و... ادامه تحصیل دهند.

تعداد واحدها

این دوره از سه بخش دروس پایه (27 واحد)، دروس اصلی(41 واحد)، دروس تخصصی (48 واحد )، و دروس اختیاری (4 واحد) جمعاً (120 واحد ) تشکیل شده است .

نقش و توانایی یا کارایی

شهرسازی در عین تخصصی بودن خود دارای خصلت میان رشته ای بوده با زمینه های گوناگون در سطوح روستایی، شهری و منطقه ای از یکسو و سطح فنی و انسانی و محیطی از دیگر سو در ارتباط می باشد. کارشناسان شهرسازی می توانند در فرآیند ساماندهی و بهبود فضاهای زیستی و محیط های زندگی نقش موثری داشته و با ارائه طرح های مختلف در مدیریت، طرح های و برنامه این فضا ها مشارکت نمایند این کارشناسان به نسبت آموخته های خود قادر به تهیه و برنامه در سطوحی طرح های شهری و روستایی بوده و عملاً در فرآیند شهرسازی نقش و وظیفه حرفه ای خویش را ایفاء خواهند نمود
کارشناسان شهرسازی با توجه به آموخته های خود می توانند در نهادهای مختلف شهرسازی کشور مانند دفاتر شهرسازی و فنی شهرداری ها، دفاتر فنی وزرات کشور، ادارت کل مسکن و شهرسازی، کارشناسی دادگستری،دفاتر فنی جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی و سایر نهادهای مرتبط با آن برای اجرای طرح های شهری کشور به کار پردازند.

ضرورت و توانایی

توسعه شهرنشینی و رشد شهرگرایی در سده اخیر، روز به روز به مسایل شهری ابعاد جدیدترین بخشیده است. امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت وِیژه ای برخوردار گشته است.
طی دهه های 1335-1375 تعداد شهرهای ایران سه برابر شده و پیش بینی می شود که در سال 14000 شمسی این تعدادباز هم دو برابر گردد. تداوم این روند در آینده، مراقبت و هدایت توسعه های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کارا در سطوح مختلف شهرسازی تاکید می کند.
با توجه به این واقعیات، حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان متخصص میان رشته ای با تمام زمینه های علمی پایه ای و اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنا می باید. در این مقطع تقویت مهارت فنی و کاربردی و همچنین آماده سازی زمینه برای دوره تخصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می گیرد.
آموزش در دوره کارشناسی شهرسازی زمینه ای مناسب برای ساماندهی و هدایت توسعه و حفاظت و بهره بروری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد. تاسیس این دوره ضمن تحویل و ارتقاء کیفی آموزش تخصصی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته شهرسازی، کیفی در آموزش دوره های دکتری شهرسازی را نیز فراهم کرده و مایه توسعه فنی وعلمی شهرسازی در جهت همگانی با رشد و تحول کشور خواهد گردید.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 6 اسفند1391 توسط رزگار لطفی |

تعاریف رشته و یا دانش انفورماتیک پزشکی بسیار متنوع می باشند.

به عنوان تعریفی ساده می توان گفت:

"انفورماتیک پزشکی، دانش کاربرد کامپیوتر و اطلاعات در علوم پزشکی و سلامت می باشد."

به عنوان تعریفی جامع می توان گفت که:

"دانش انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ایست (Multidisciplinary) که از ترکیب تمام علومی تشکیل شده است که هدف اولیه آنها جمع آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی وسلامت است. این علوم شامل رشته های مختلفی از دانش مانند علوم کامپیوتر وطراحی نرم افزار، دانش اطلاعات (Information Science)، شناخت شناسی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و .... می گردد."


 

با آنکه دانش کامپیوتر و اطلاعات (که با همدیگر دانش انفورماتیک را شکل می دهند) در واقع دو دانش مورد استفاده در تمام علوم امروزی می باشند، ولی از آنجا که علوم مرتبط با پزشکی و سلامت بزرگترین و پیچیده ترین گستره دانش را در دنیای فعلی اطلاعات و دانش فعلی جهان تشکیل می دهند، دانش انفورماتیک پزشکی بصورت دانشی مستقل و آکادمیک شکل گرفته و توسعه یافته است.




ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 12 آبان1391 توسط رزگار لطفی |

دامپزشکي


در حال حاضر رشته دامپزشکی با علوم تغذیه و علوم آزمایشگاهی ارتباط کاری خوبی پیدا نموده. وظیفه این رشته پیشگیری و درمان بیماری‌های دامی و ریشه کنی و تامین بهداشت عمومی دام می‌باشد بخش جراحی در رشته دامپزشکی با همه جذابیت‌هایش دارای مشکلات و سختی‌هایی بسیاری است .
کنترل بهداشتی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کنترل بهداشتی و مواد غذایی که از دام بدست می‌آید از دیگر وظایف این رشته است. این رشته دوره مقطع کاردانی و دکترای حرفه‌ای عرضه میگردد. فارغ‌التحصیلان دوره کاردانی به عنوان کاردان دامپزشک و تحت نظر دکتر دامپزشک در کلینیک یا مراکز تحقیقاتی مشغول به کار می‌شوند. طول دوره کاردانی 2 سال و طول دوره دکترای حرفه‌ای حدود 6 سال است. دانشجویان این رشته باید ادامه کار در این رشته از توانایی جسمی و علاقمندی کافی برخوردار باشند تا بتوانند در شرایط مختلف آب و هوایی فعالیت کنند.

متصدیان این شغل تحت نظارت کلی انجام خدمات دامپزشکی که حسب پست مورد تصدی متضمن پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریهای دام است می پردازند، و یا خدمات مشورتی و تحقیقاتی، آموزشی، طرح ریزی، هماهنگی و سرپرستی در زمینه مربوط را عهده دار می باشند.

 

نمونه وظایف یک دکتر دامپزشک:


_انجام مطالعات لازم بمنظور آگاهی از وضع بهداشتی، درمانی دامها در مناطق مختلف کشور و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه ریزی در حوزه عملکرد.
_ تجزیه و تحلیل فعالیتهای بهداشتی و درمانی دامها در حوزه عملکرد.

_ پی گیری عملیات اجرایی بهداشتی_ درمانی در حوزه عملکرد.

_ رسیدگی و نظارت بر عملیات اجرایی بهداشتی و درمانی تکنیسینها دامپزشکی(کاردان دامپزشکی).

_ نظارت و راهنمایی کلیه موسسات دامپروری و دامداری_ دارویی دام و فرآورده های دامی.

_مطالعه و تحقیق درباره مسائل و روشهای اجرائی بهداشتی و درمانی نظیر ریشه کنی بیماریهای مشترک انسان و دام- بیماریهای دامی(بومی و غیربومی) و پیشنهاد درباره تغییر یا اصلاح آنها.

_اظهارنظر درباره تغییر یا اصلاح روشهای مبارزه و یا ریشه کنی بیماریها در سراسر کشور.

_تجهیز و اعزام اکیپ های سیار بمراکز دامداری و دامپروری بمنظور اجرای برنامه های اختصاصی دامپزشکی.

_جمع آوری و نگهداری مسائل و مشکلات مربوط به امور دام در زمینه های بهداشتی، درمانی و غذایی.

_نظارت بر حسن انجام نمونه گیری و ارسال نمونه به آزمایشگاه.

 

بازار کار :


متقاضیان تصدی این شغل پس از فراغت از تحصیل می توانند در:

_انجام امور درمانی با تأسیس کلینیک و یا بیمارستان دامپزشکی و اشتغال به امور درمانی در بخش‌های مختلف نظیر طیور، آبزیان، دامهای بزرگ (شامل جراحی، مامائی، داخلی)، دامهای کوچک و. . . .
_دریافت مجوز و تأسیس داروخانه دامپزشکی.
_عضویت در هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات و مراکز آموزشی عالی.
_فعالیت در انستیتو تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی واقع در حصارک کرج و یا انستیتو پاستور به عنوان مراکز تحقیقات کشور. در حال حاضر مؤسسه رازی با بیش از نیم قرن تجربه مرهون تلاش مستمر دامپزشکان است، که در آنها انواع واکسنهای مصرفی انسان و دام تولید می‌گردد که عمدتاً جهت کنترل بیماریهای مشترک انسان و دام نظیر بیماریهای کزاز، دیفتری و همچنین بیماریهایی چون سرخک، فلج اطفال و. . . بکار می‌روند. همچنین ساخت انواع واکسنهای موردی دامپزشکی و نیز تحقیق در زمینه اپیدمیولوژی و شیوع بیماریهای مختلف در کشور، در این مؤسسه انجام می‌شود تا از ورود بیماریهای مختلف به داخل کشور جلوگیری شود و درصورت بروز بیماری جدید، سریعاً تحت کنترل در آمده، ریشه‌کنی امکان پذیر گردد.
_تأسیس آزمایشگاه تشخیص طبی دامپزشکی.
_فعالیت در مرکز دولتی نظیر وزارت جهاد، سازمان دامپزشکی کشور و. . . به‌عنوان مسئولین امور اجرائی.
_تأسیس مراکز مشاوره و مجتمع‌های دامداری و طیور و. . . .
_فعالیت در مجتمع‌های کشت و صنعت به‌عنوان دامپزشک مجتمعهای مربوط که دارای تعداد زیادی دام اعم از گاو یا گوسفند هستند و نقش تولید شیر و گوشت را به‌صورت دامداریهای صنعتی دارا هستند.
_فعالیت در مجتمع‌های مرغداری اعم از پرورش طیور‌گوشتی، پرورش طیور تخم گذاری جهت تولید تخم‌مرغ، مرکز تولید جوجه یکروزه و جوجه‌کشی و. . . .
_فعالیت در کارخانجات تولید مواد غذائی با منشأ دامی نظیر تولید سوسیس، کالباس، کنسروسازی، لبنیات مثل شیر و پنیر و. . . .
_فعالیت درکارخانجات خوراک دام که تولید خوراک دام و طیور را به عهده دارند، تنظیم جیره غذائی و کنترل کیفی محصولات مربوطه.
_فعالیت در امور شیلات و آبزیان و مجتمع‌های تکثیر و پرورش آبزیان نظیر ماهی‌های سرد‌آبی و گرم‌آبی.
_فعالیت در مجتمع‌های پانسیون اسب و اشتغال به امور مدیریت و درمان اسب داریها، مجتمع‌های اسب سواری و تنظیم جیره غذائی و نظارت بر روشهای پیشگیری بیماریها در اسب‌داری.
_فعالیت تولیدی خصوصی نظیر تأسیس دامداری و مرغداری و. . . .

نوشته شده در تاريخ یکشنبه 24 اردیبهشت1391 توسط رزگار لطفی |

مهندسی بافت بطور عام به معنی توسعه و تغییر در زمینه رشد آزمایشگاهی مولکول‌ها و سلول‌ها در بافت و یا عضو، برای جایگزینی یا ترمیم قسمت آسیب دیده بدن است. دانشمندان از سال‌ها قبل قادر به کشت سلول‌ها در خارج از بدن بودند، ولی فناوری رشد شبکه‌های پیچیده و سه‌بعدی سلولی برای جایگزینی بافت آسیب دیده اخیراً توسعه یافته‌است.

بر اساس تعریف برای ساخت یک بافت به شیوه‌های مهندسی، نیاز به طراحی یک داربست با ساختار فیزیکی مناسب با امکان چسبندگی سلول‌ها به آن، مهاجرت سلولی، تکثیر سلولی و تمایز سلولی و در نهایت رشد و جایگزینی بافت جدید است.

روش کار

در مهندسی بافت ابتدا یک ماده متخلخل به عنوان ماتریکس خارج سلولی یا داربست برای رشد سلول‌ها تهیه شده و سپس عوامل رشد بر روی آن قرار می‌گیرد. پس از رشد مناسب سلول‌ها در فضای تخلخل‌ها، داربست از محیط آزمایشگاه به درون بدن موجود زنده منتقل می‌شود. به تدریج رگ‌ها به داربست نفوذ می‌کنند تا بتوانند سلول‌ها را تغذیه نمایند. در بافت‌های نرم بدن الزاماً داربست تخریب شده و بافت جدید جایگزین آن می‌شود ولی در بافت‌های سخت، می‌توان از موادی بهره گرفت، که لزوماً تخریب پذیر نباشند.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه 7 اردیبهشت1391 توسط رزگار لطفی |

 

مـــــــــقدمـه:

ترافیک پدیده ای است ناشی از جا به جایی انسان. حیوان. کالا و وسائل نقلیه از نقطه ای به نقطه دیگر. 3اصل ترافیک موسوم به مثلث اصول 3گانه ترافیک .مشتمل بر مهندسی. اموزش و اجرای قوانین ترافیکی است.

مهندسی ترافیک شاخه ای از مهندسی است که با برنامه ریزی .طراحی مهندسی.مدیریت و کنترل ترافیک در ارتباط بوده و روابط بین وسائل نقلیه و شبکه ارتباطی را در جهت رسیدن به تردد های راحت و کارامد .توام با ایمنی کافی.برای افراد و کالا مورد مطالعه قرار میدهد.

در این راستا هدف اساسی مدیریت ترافیک به کار بردن زوشها و اقداماتی برای استفاده بهینه و حداکثر از امکانات وتاسیسات موجود .بهبود وضع راهها و افزایش ایمنی بدون اسیب رساندن به محیط زیست است.همانگونه که با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی.نیاز به توسعه هماهنگ شهرها منطبق بر اصول و ضوابط شهرسازی و احداث شهرک های جدید وجود دارد همزمان با این توسعه و احداث باید مسائل حمل و نقل و مهندسی راه و ترابری و ترافیک نیز به صورت همزمان و هماهنگ مورد مطالعه و طراحی و اجرا قرار بگیرد.

در شهرهای خودرو .رشد جمعیت به دلیل تنگی و پیچ در پیچ بودن معابر .باعث ایجاد مسائلی از قبیل عقب نشینی ساختمان ها .تعریض معبرها و لزوم افزایش فضای سبز می شود که این اقدامات نارضایتی شهروندان .اختلال در همسایگی و به هم ریختن زندگی انها را در بر دارد.از این رو باید در طراحی ساخت شهرهای جدید پیش بینی لازم برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات انجام گیرد. ضمنا امکانات زیربنایی در زمینه حمل و نقل باید به گونه ای طراحی شود که با گسترش بافت شهر و رشد جمعیت انعطاف پذیر و قابل گسترش باشد.

توسعه روز افزون شهرها جا به جایی انسان و کالا را به صورت مسئله ای دراورده است که پیچیدگی ان دائما در حال افزایش است.رشد شهری تقاضای سفر زیادی را روی تسهیلات ناکافی موجود حمل ونقل باعث شده است و شهرها برای خدمات حمل و نقل تا حدود زیادی به سیستم خیابان های خود متکی هستند . برای جوابگویی به تقاضای فزاینده ترافیک اتومبیل ها . ترافیک تجاری . حمل و نقل عمومی . دسترسی به زمین های اطراف و همچنین پارکینگ . این سیستم ها همیشه در حال تحمل بار اضافی هستند.

گسترش شهر نشینی مسائل ملامت اور تراکم ترافیک را کاهش می دهد اگر قرار باشد نواحی شهری رشد نموده و کارایی داشته باشد برنامه ریزی و ساخت امکانات کافی برای حمل و نقل عمومی و خصوصی اجتناب نا پذیر است. این امکانات بعلاوه منابع موجود . باید طوری عمل کند که حرکت روان و خوبی را برای کل ترافیک فراهم نماید . اما اگر قرار باشد یک سطح قابل قبول از سازگاری نیز بوجود اید تسهیلات اضافه شده به سیستم به شکلی باید برنامه ریزی گردد که کاربری مناسب زمین را باعث شود. برای استفاده راحت باشد. و سهم مثبتی در تامین زیبایی و موارد دیگر محیط زیست . هم از نظر رانندگان و هم از نظر تماشا گران داشته باشد.

جامعه تعهد بیشتری رادر مقابل این اهداف به وجود می اورد و در برنامه ریزی و عملکرد راهها . فرودگاهها. سیستم های حمل و نقل عمومی و پایانه های حمل کالا . رقابت در تخصص و دقت بیشتری را طلب می کند. مقامات دولتی نیز با تشکیل و حمایت از کمیته های مخصوص. گروههای برنامه ریزو سازمان های تحقیقاتی در زمینه های حمل و نقل و کاربری زمین نقش خود را ایفا می کنند.

رشد شهرهای بزرگ تا حد زیادی فعالیت اقتصادی و اجتماعی موجود در فراسوی مرز های شهررا تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین در برنامه ریزی و تامین تسهیلات حمل و نقل نه فقط شهر مرکزی بلکه نواحی اطراف ان که مستقیما تحت تاثیر هستند نیز باید در نظر گرفته شود. این منطقه به طور کامل به عنوان ناحیه استاندارد اماری شهری شناخته می شود.

ناحیه استاندارد اماری باید با معیارهای معینی تعریف شود . یک ناحیه بزرگ شهری حداقل از یک شهر با جمعیت زیاد و بخش های اطراف ان با توجه به میزان وابستگی اقتصادی و خصوصیات جمعیتی تشکیل می شود.

تسهیلات حمل ونقل نیازاساسی یک جامعه برای رشد و توسعه است . با توجه به سرمایه عظیم لازم برای انواع پروژه های شهری . نتایج عدم وجود برنامه ریزی مناسب از همیشه حادتر شده است . راه حل های موفق برای مسائل پیچیده جا به جایی در مناطق شهری مستلزم فعالیت ها و تفکرات تعداد زیادی افراد متخصص و به طور بخصوص اخص مهندسین ترافیک می باشد.

 تعریف مهندسی ترافیک:

مهندسی ترافیک بخشی از مهندسی راه و ترابری است که درباره برنامه ریزی . طرح هندسی و عملیات ترافیکی راهها . خیابان ها و بزرگراهها و شبکه انها . پایانه ها و کاربری زمین های مجاور و ارتباط انها با سایر سیستم های حمل و نقل صحبت می کند.

مهندسی ترافیک به صورتهای دیگر نیز تعریف شده است به عنوان مثال میتوان گفت که مهندسی ترافیک علم اندازه گیری سفر . شامل مطالعه قوانین اساسی تولید و جریان ترافیک و به کارگیری این دانش در موارد حرفه ای برنامه ریزی . طراحی و عملکرد سیستم های ترافیکی . به منظور تامین حرکت ایمن و مفید افراد و کالاهاست.

مهندسی ترافیک بر خلاف بسیاری از شاخه های مهندسی با مسائلی درگیراست که نه فقطبه عوامل فیزیکی بلکه اغلب با عوامل و رفتارهای انسانی .راننده و عابر . و ارتباط انها با پیچیدگی های محیطی نیز بستگی دارد. بنابراین شناخت این عوامل و رفتارها از اهمیت خاصی برخوردار است.

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه 7 اردیبهشت1391 توسط رزگار لطفی |

هفته مشاغل

معمولا دانش آموزان قشری از جمعیت هستند که یا در معرض انتخاب شغل هستند، مثل دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی و سال آخر متوسطه و یا در آینده‌ای نزدیک به این امر مبادرت خواهند ورزید و از آنجا که شغل بخش مهمی از زندگی و تصمیمات انسان را در زندگی به خود اختصاص می‌دهد و بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان در بزرگسالی تحت تاثیر شغل او در رضایت او از شغلش قرار می‌گیرد.

مدارس اولین کانونی هستند که در جهت کمک به راهنمایی شغلی جوانان مورد توجه قرار می‌گیرند. مدارس با استفاده از راهبردهایی در جهت معرفی مشاغل مختلف به دانش آموزان و نکات قوت و ضعف آنان می‌توانند راهنمایی‌های اساسی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. راهبردهای زیر می‌توانند در مدارس برای مشاوره شغلی مورد استفاده قرار گیرند.

مشاوران مدارس و مشاوره شغلی با دانش‌آموزان

مشاور مدرسه با حضور خود در مدرسه و با اطلاعات و تخصصی که در زمینه مشاوره دارد، علاوه بر کمک‌های شایان توجه در سایر زمینه‌ها می‌تواند نقش موثری در مشاوره شغلی دانش‌آموزان داشته باشد. هر چند دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدرسه در همان حال در جستجوی شغل و یا انتخاب شغل نیستند، اما در صدد هستند که مراحل لازم به رسیدن به مشاغل مورد نظر خود را پی‌ریزی کنند. و روشن است که گام اول در این جهت آشنایی با مشاغل گوناگون و شرایط و ویژگی‌های آنهاست که مشاور شغلی با ارائه اطلاعات و یا ارائه منابع و کتب لازم در زمینه‌های مورد نظر می‌تواند راهنمای خوبی برای آنها باشد و علاوه بر این شیوه طرح ریزی و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این مشاغل را ارائه دهد.

هفته مشاغل در مدارس

در مدارس مختلف کشور ، هفته مشاغل با مربیان راهبردهای مختلفی سپری می‌شود. در این هفته اطلاعات مفیدی را می‌توان به شیوه‌های گوناگون به سیاست‌های مدرسه و امکانات آن دارد در اختیار دانش‌آموزان قرار داد. کمترین نقش برگزاری هفته مشاغل در مدارس استفاده از تراکت‌هایی هست که اهمیت توجه به شغل آینده را برای دانش‌آموزان خاطرنشان می‌سازند و به این طریق آنها را متوجه مسئولیت خویش نسبت به لزوم انتخاب شغل و شناخت مشاغل مختلف می‌نماید.

استفاده از ساعات کلاسی برای مشاوره شغلی

در اغلب مدارس معلمان دروس مختلف می‌توانند کمک‌های قابل توجهی در این زمینه داشته ‌باشند. حداقل می‌تواند اطلاعاتی را در مورد رشته تحصیلی خود در اختیار مشاورین قرار دهند و در صورت همکاری ، بخشی از زمان ساعات کلاسی خود را به این امر اختصاص دهند که مطمئنا نیاز به صرف مدت زمان زیادی نخواهد داشت. چنین برنامه‌هایی مستلزم مشاوران مدارس و معلمان است.

استفاده از طرح‌های تحقیقاتی دانش‌آموزی برای دریافت راهنمایی شغلی

معمولا در مدارس استفاده از طرح‌های تحقیقاتی برای کسب اطلاعات در زمینه‌های مختلف انجام می‌گیرد که به دانش‌آموزان را فعالانه به آموزش و یادگیری وا می‌دارند. در زمینه شناخت مشاغل و معرفی مشاغل نیز از این شیوه می‌توان استفاده کرد. این برنامه در اغلب مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    * استفاده مفید از ساعات کلاس که در اختیار مشاور قرار دارد. مشاورین اغلب برای تدریس دروسی چون برنامه ریزی درسی، مهارت‌های زندگی و... گمارده می‌شوند. این ساعات بهترین زمانی است که مشاور می‌‌تواند به صورت گروهی ، مشاوره شغلی را به اجرا بگذارد. در مدت زمان کوتاهتری تعداد بیشتری از دانش‌آموزان را تحت پوشش مشاوره خود قرار دهد.

    * همکاری همه جانبه اولیا مدرسه در ارتباط با مشاوره شغلی: در زمینه مشاوره شغلی نیز لازم است کلیه اعضا مدرسه از جمله مدیر و معاون و معلمان و مشاورین در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. عدم همخوانی برنامه‌های مشاو ر، مدیر و معلمان ، مشکلاتی را در راستای اجرای این امر بوجود خواهد آورد.

    * نقل از:سایت شبکه ملی مدارس ایران(رشد)

نوشته شده در تاريخ جمعه 1 اردیبهشت1391 توسط رزگار لطفی |


پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 5 اسفند1390 توسط رزگار لطفی |

پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن
پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن پایگاه تخصصی علم میهن

 


نوشته شده در تاريخ جمعه 5 اسفند1390 توسط رزگار لطفی |

 

گرایش علوم و صنایع چوب و كاغذ:
علوم و صنایع چوب و كاغذ مجموعه علوم و فنونی است كه با فراگیری آنها دانشجویان در زمینه نحوه رویش و تولید چوب و عوامل مؤثر بر آن، اختصاصات ساختمانی و طبقه‌بندی و درجه‌بندی چوب‌ها و كاغذها، خواص فیزیكی، مكانیكی، شیمیایی و كاربردی چوب و كاغذ، تبدیل شیمیایی و مكانیكی و نیز بازرگانی و داد و ستد چوب و كاغذ و تولیدات آنها آگاهی لازم را كسب می‌كنند.
موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیل علوم و صنایع چوب و كاغذ می‌تواند به عنوان مدیرفنی در بخش‌های دولتی یا خصوصی مجتمع‌های چوب و كاغذ و كارخانجات تولید چوب فعالیت كند یا به عنوان كارشناس در دفاتر فنی سازمان جنگل‌ها و مراتع مشغول به كار گردد.
دروس تخصصی گرایش علوم و صنایع چوب و كاغذ :
فیزیك چوب، شیمی چوب، مدیریت صنعتی، چوب‌بری ، روكش و تخته لایه ، استاندارد و درجه‌بندی چوب، صنایع مبلمان، مكانیك چوب، تخته خرده چوب، تخته فیبر، چوب‌خشك‌كنی، تكنولوژی تهیه خمیر كاغذ، حفاظت كار و ایمنی در صنایع چوب، بازار چوب، سازه‌های چوبی، كنترل كیفیت محصول، كاغذسازی، مدیر گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: رشته صنایع مبلمان و دکوراسیون داخلی برای نخستین بار در کشور راه اندازی می شود.
کامبیز پورطهماسی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت: رشته صنایع مبلمان و دکوراسیون داخلی با توجه به گسترش صنایع چوبی در کشور در بخشهای مختلف، نیاز به افراد متخصص و آموزش دیده دارد که با راه اندازی این رشته در سطح آموزش عالی، بسیاری از نیازهای صنایع چوب برطرف می شود.
وی افزود: مقدمات اولیه راه اندازی این رشته فراهم شده و انتظار می رود اولین گروه از دانشجویان رشته صنایع مبلمان و دکوراسیون داخلی در مهرماه سال جاری مشغول تحصیل شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: امید است حداقل 20 دانشجو در دوره اول این رشته در مقطع کارشناسی برای مهرماه سال جاری پذیرش شوند.
پورطهماسی گفت: رشته صنایع مبلمان و دکوراسیون داخلی از نیازهای اصلی صنایع چوب کشور و همچنین اتحادیه های صنفی است.
اکنون گروه مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گرایشهای بیولوژی و حفاظت چوب، صنایع چوب و صنایع خمیر و کاغذ در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا فعال است.
وی همچنین عنوان کرد : این گروه آموزشی تنها گروه آموزشی صنایع چوب و کاغذ است که قطب علمی مدیریت کاربردی گونه های تندروی چوب است.

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 دی1390 توسط رزگار لطفی |

 

 

مقدمه

رشته گیاه پزشکی از آن رشته های نوپا ، کاربردی جذاب است که علاقمندان خود را جذب کرده است . عنوان گیاه پزشکی در علوم کشاورزی ایران از سال 1342 به جای «دفع آفات و حفاظت گیاهان» مطرح شده است. به طور کلی، در این رشته تشخیص و شناسایی آفات و عوامل بیماری گیاهان زراعی ، باغی، زینتی، جنگلی، مرتعی و فرآورده های گیاهی و همچنین شناخت علایم و چگونگی اثر آفات و عوامل بیماریهای انگلی و غیرانگلی بر گیاهان و آشنایی کامل با اصول و روشهای مبارزه، مورد بحث قرار می گیرد.

گیاه پزشکی
تعریف و هدف
در دوره کارشناسی مهندسی کشاورزی، عنوان گیاه پزشکی به رشته ای اطلاق می شود که در آن علوم و فن آوری در زمینه های شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی و اصول و روشهای مبارزه با این عوامل مورد بررسی قرار می گیرد.
هدف از ایجاد این رشته، تربیت کارشناسانی است که علاوه بر داشتن معلومات علمی و فنی کشاورزی عمومی، در زمینه گیاه پزشکی ، علوم مربوط به شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی را در حد کارشناسی به صورت نظری و عملی بیاموزند و با فنون و روشهای مختلف حفظ محصولات کشاورزی، همچنین مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی نیز به صورت علمی و کاربردی آشنایی کافی پیدا کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در هنرستانهای کشاورزی، کارشناس اجرایی تحقیقات در مراکز پژوهشی کشاورزی و مدیر و مجری امور حفاظت گیاهان در موسسه های دولتی و خصوصی بخش کشاورزی خدمات شایسته ای را ارائه دهند. بر اساس آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی، طول دوره کارشناسی گیاه پزشکی چهار سال است و دانشجویان به طور متوسط این دوره را در همین مدت طی می کنند. حداکثر طول زمان تحصیل مجاز در این دوره 6 سال و هر سال تحصیلی شامل دو نیم سال است. هر نیم سال تحصیلی شامل 17 هفته کامل آموزشی است. نظام آموزشی این دوره به صورت واحدی است و برای هر واحد درس نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسی منظور می شود.

1-2) اهمیت و جایگاه در جامعه
با توجه به اهمیت محوری بخش کشاورزی در امر تغذیه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی در این عرصه، تضمین کننده استقلال سیاسی ما نیز خواهد بود. هر گونه تلاش برای افزایش تولیدات کشاورزی، بسیار ارزشمند و حیاتی است. یکی از راههای افزایش محصول، جلوگیری از زیانهای آفات و بیماریهای مختلف گیاهان و فرآورده های گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشور تحمیل می کند. با توجه به دانش و فن آوری روز، لازم است روشهای علمی جدید، جایگزین شیوه های سنتی مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی شود، تا با افزایش سطح تولیدات از ورود محصولات کشاورزی خارجی بی نیاز شویم.
صنعت و بازارکار

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن برای ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی- با توجه به ماهیت درسهایی که در این دوره تدریس می گردد- داوطلب باید علاقه مند به علوم زیست شناسی بویژه علوم مربوط به گیاه شناسی و کشاورزی باشد و با توجه به این که اغلب درسها دارای کار عملی در آزمایشگاه و یا در مزرعه است بنابراین داوطلب باید به کار در آزمایشگاه و مزرعه علاقه داشته باشد، همچنین در زمینه درسهایی مثل زیست شناسی و شیمی از دانش و اطلاعات لازم برخوردار باشد؛ بعلاوه توان جسمی برای کار در مزرعه و آزمایشگاه را داشته باشد.
تواناییهای فارغ التحصیلان
فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان کارشناس اجرایی یا تحقیقاتی در موسسه های مختلف دولتی و خصوصی بخش کشاورزی ایفای وظیفه کنند، همچنین با توجه به دوره های کارشناسی ارشد حشره شناسی و بیماریهای گیاهی و همچنین دوره دکترای گیاه پزشکی، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم تا کسب آخرین مدارج تحصیلی در داخل کشور ادامه تحصیل دهند تا بتوانند مسوولیتهای بالاتر و مهمتر علمی، پژوهشی و اجرایی را بر عهده گیرند؛ همچنین پس از اتمام دوره دکترای تخصصی امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیأت علمی برایشان فراهم می گردد.

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 اردیبهشت1390 توسط رزگار لطفی |

تا يک قرن پيش هجوم دسته هاي عظيم ملخ هاي مهاجر ، باعث قحطي هاي هولناک و مرگهاي گروهي از  انسانها مي شد. ملخ هايي که نه تنها کشورها بلکه قاره ها را در مي نورديدند و در پشت سر از باغ و کشتزار اثري بر جاي نمي گذاشتند و زندگي بسياري از مردم را در گرداب هلاکت فرو مي بردند . حتي در قرن 19 ميلادي به دليل اينکه محصول سيب زميني کشور ايرلند طي 4 سال (1849-1845 ) به نوعي قارچ مبتلا شده بود ، بيش از يک ميليون و 200 هزار نفر از مردم ايرلند از بين رفته و حدود 5/1 ميليون نفر ديگر آواره شدند.


در ايران نيز هر چند سال يک بار، هجوم ملخ هاي صحرايي مهاجر و ملخ مراکشي و همچنين خسارت گسترده بين گندم ، قحطيهاي دوره اي به وجود مي آورد و تلفات فراواني به دنبال خود دارد.


عده اي از داوطلبان آزمون سراسري گياه پزشکي را داروسازي گياهي مي دانند و تصور مي کنند که منظور از گياه پزشکي معالجه انسان به کمک داروهاي گياهي است در حالي که اين دانش به جاي معالجه انسان به حفظ و معالجه گياهان اعم از گياهان زراعي ، زينتي و درختان ميوه مي پردازد و آنچه که گياه را رنج مي دهد و به سلامت آن صدمه مي زند، مطالعه و بررسي مي کند . يعني دانشجوي اين رشته با آفاتي که در مزرعه ها ، انبارها ، سيلوها و کشتي ها به بخشهاي مختلف گياه صدمه مي زند از قبيل حشرات ، جوندگان و علفهاي هرز يا بيماريهاي گياهي مانند قارچ ها ،ويروس ها و باکتريها آشنا مي شود و نحوه سم پاشي را در مراحل مختلف رشد و نگهداري  گياه فرا مي گيرد البته بايد توجه داشت که آنچه به گياه صدمه مي زند تنها بيماري نيست بلکه سرمازدگي ، گرمازدگي و حتي کمبود مواد غذايي در خاک نيز گياه را رنج مي دهد و جزو ضايعات گياهي محسوب مي شود. از همين رو دانشجوي رشته گياه پزشکي بايد مواد فوق را بشناسد و نحوه جلوگيري  از اين آسيب ها را بياموزد.      


نوشته شده در تاريخ شنبه 4 اردیبهشت1389 توسط رزگار لطفی |

جدول مشاغل وابسته به ساختمان

 

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید.

نوشته شده در تاريخ شنبه 4 اردیبهشت1389 توسط رزگار لطفی |

 

دیباچه:

زبان كردی در شاخه‎های خانواده زبانی هندو ایرانی است و با زبان فارسی قرابت بسیار دارد تا جایی كه تاریخ‎شناسان پرآوازه بر این باورند كه كردهای امروز، نوادگان مادهای دیروزند. این زبان كه در طول تاریخ بالندگی‎اش، گنجینه‎ای ارزشمند از فرهنگ و ادب را در خود پرورانده است، به بخش‎های مختلفی تقسیم می‎شود كه هر یك از آنها با اندك تفاوتی در ساختار، واژگان و ویژگی‎های آواشناختی، ادبیات مخصوص خود را دارند كه روی هم مجموعه این ادبیات‎ها به نام زبان و ادبیات كردی شناخته شده است.هدف رشته زبان و ادبیات كردی، آشنایی با جنبه‎های ادبی، زیبا‎شناختی و پیشینه تاریخی این زبان غنی و كهن و بررسی تأثیر ادبیات كردی و فارسی بر روی یكدیگر است.گفتنی است كه چون زبان و ادبیات كردی ارتباطی نزدیك با زبان و ادبیات فارسی دارد، این رشته مانند زبان و ادبیات فارسی از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی دانشجو می‎پذیرد.

درسهای این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:

آئین نگارش و رسم الخط، دستور زبان، آواشناسی و واج‎شناسی، پیشینه زبان كردی و لهجه‎های آن، كلیات زبان‎شناسی، روش تحقیق و مرجع‎شناسی، فرهنگ‎نگاری

دروس اصلی:

شعر و نثر سبك خراسانی در ادب فارسی، شعر و نثر سبك عراقی در ادب فارسی، شعر و نثر سبك هندی و بازگشت در ادب فارسی، نثر معاصر فارسی، شعر معاصر فارسی، صرف درزبان عربی، نحو درزبان عربی،متون نظم و نثر كلاسیك در ادب عربی، نثر معاصر عربی، شعر معاصر عربی، زبان انگلیسی اختصاصی، متون ادبی لری، متون نثر معاصر، متون شعر معاصر، تأثیر قرآن و حدیث در ادب كردی، ادب فولكلور، افسانه‎ها واسطوره‎ها، ادبیات تطبیقی، عروض وقافیه، شاهكارهای ادب جهان به زبان كردی، روزنامه‎نگاری.

دروس تخصصی:

تاریخ ادبیات و ادب ‎گورانی، تاریخ ادبیات ( ادب كرمانج شمال)، تاریخ ادبیات (ادب‎ كرمانج جنوب)، تاریخ ادبیات (ادب معاصر)، بدیع، معانی و بیان، مكاتب ادبی جهان، سبك‎های ادبی درادب‎كردی، كلیات نقد ادبی، نقد در ادب داستانی، ادبیات داستانی در ادب كردی، اصول و روش ترجمه، ترجمه متون.

منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 11 فروردین1389 توسط رزگار لطفی |

آشنایی با رشته دکترای داروسازی

رشته داروسازی همان علمی است که در ساخت و تولید دارو و دادن اطلاعات داروئی خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌دهد.داروسازی با علوم زیست‌شناسی، بیوشیمی و علوم پایه پزشکی ارتباط وسیعی دارد

رشته داروسازی سرحلقه درمان همه بیمارانی است که چشم امید به داروهای مؤثر، کم ضرر و پر اثر دوخته‌اند. ابزار مداوا که دارو بخشی از آن است، نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند و رشته داروسازی همان علمی است که در ساخت و تولید دارو و دادن اطلاعات داروئی خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌دهد.داروسازی با علوم زیست‌شناسی، بیوشیمی و علوم پایه پزشکی ارتباط وسیعی دارد. آموزش دوره دکتری داروسازی در ایران پیوسته است و پس از طی دوره ۸ ساله به دانشجویان، درجه دکترای عمومی داروسازی اعطا می‌شود.

بازار کار :

دارو سازی اجتماعی
الف) داروخانه‌های سطح شهر: اکثریت (بیش از ۸۵ %) فارغ التحصیلان این رشته جذب داروخانه‌ها می‌شوند و در این مراکز به ارائه خدمات زیر می‌پردازند:
- خدمات داروئی مانند بررسی نسخه‌ها، اطمینان از تجویز مناسب داروها و در مواردی هم تجویز برخی از داروها.
- ساخت داروهای ترکیبی.
- عرضه داروهای تولیدی کارخانجات داروئی.
- ارائه‌ی اطلاعات داروئی نظیر راهنمائی‌های لازم در مورد نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخلات داروئی و…
ب) داروخانه های بیمارستان: علاوه بر ارائه خدمات فوق، خدمات دیگری نظیر موارد زیر ارائه می گیرد:
 - تدوین فهرست داروئی بیمارستان، کنترل و نظارت بر نحوه مصرف دارو به وسیله بیمار، تهیه شرح حال و تشکیل پرونده داروئی برای بیماران بستری شده و پیگیری امر دارو و درمان بیمار.
داروسازی صنعتی :
در بخشهای مختلف تهیه، ساخت، کنترل کیفیت، نگهداری، مدیریت و واحد تحقیقات کارخانه های داروسازی، وجود و فعالیت داروسازان ضروری است و هم اکنون عده‌ای از داروسازان در این بخش مشغول بکار‌ و فعالیت هستند.

مراکز دانشگاهی:
دارندگان مدرک دکترای داروسازی می‌توانند پس از گذراندن امتحان دستیاری و یا phd  به عنوان دستیار (رزیدنت) مشغول به ادامه تحصیل و سپس جذب دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و صنعت شوند.
سایر مراکز:
فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با مراکزی مانند مؤسسات آموزشی ـ پژوهشی دولتی ( مؤسسه رازی ـ انستیتو پاستور و…) مراکز تحقیقات داروئی به عنوان دکتر دارو سازی همکاری نمایند. ضمنا تعدادی از داروسازان نیز جذب شرکتهای پخش‌و توزیع دارو می‌گردند.
بطور کلی تدوین سیاستهای کلان مربوط به حرفه داروسازی چه در مورد کارخانجات، چه در مورد ورود داروها و مواد اولیه داروئی و چه در مورد توزیع دارو و ارائه خدمات داروها در داروخانه‌ها، به عهده معاونت دارو و غذا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. مسائل صنفی داروسازان نیز به عهدة انجمن داروسازان ایران است. اما امور مربوط به آموزش داروسازی بر عهده دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی (وزارت بهداشت و آموزش پزشکی) می‌باشد.

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 4 فروردین1389 توسط رزگار لطفی |

ماهیت کار

مهندسین هوا- فضا مسئولیت طراحی و ساخت ماشینهای غیر عادی ، از هواپیماهای با وزن بیش از ۲۵۰ تن گرفته تا فضا پیماهائی که قادر به طی مسافتهای طولانی با سرعتی بالاتر از ۳۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت هستند ، میباشند. آنها هواپیماها و فضاپیماها و موشکها را طراحی کرده و توسعه داده ومورد آزمایش قرار میدهند و بر مراحل ساخت آنها نظارت میکنند . مهندسین هوا- فضایی  که با هواپیما سروکار دارند را  مهندسین هوانوردی و آنهائی را که اختصاصا با فضاپیما کار میکنند ، مهندسین فضانوردی گویند .

مهندسین هوا- فضا فناوریهای جدیدی را برای استفاده در هوانوردی ،‌ سیستمهای دفاعی و اکتشافات فضائی بوجود آورده و اغلب در زمینه هایی مانند طراحی ساختار ، هدایت ، ناوبری و مراقبت ، تجهیز و ارتباطات و یا شیوه های تولید متخصص میشوند. آنها اغلب از طراحی رایانه ای ( کد ) ،‌ دستگاههای خودکار ( روبوتیکز) ، لیزر و تجهیزات نوری الکترونیکی پیشرفته  در کارشان بهره میگیرند.

 


جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 28 بهمن1388 توسط رزگار لطفی |

تاریخچه پرتوپزشکی:

یکی از روشهای تشخیصی و درمانی  ارزشمند در طب، پزشکی هسته ای می باشد. که تبلور آن از ابتدا تا کنون تلفیقی از کشفیات مهم تاریخی بوده است. اولین جرقه در سال ۱۸۹۵ با کشف اشعه X و در ۱۹۳۴ با کشف مواد رادیواکتیو زده شد. اولین استفاده کلینیکی مواد رادیواکتیو، در سال ۱۹۳۷ جهت درمان لوسمی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بود. بعــــــد از آن در ۱۹۴۶ با استــــــفاده از این مواد توانستند در یک بیمار مبتلا به سرطان تیروئـــــید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند.


   جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 28 بهمن1388 توسط رزگار لطفی |


مهندسی شهرسازی یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آن را انتخاب کند.
در نیم قرن اخیر توجه بسیاری به رشته مهندسی شهرسازی شده است و دانشکده و کالجهای معروف بسیاری به آن روی آورده اند. این رشته، امروزه، کمک شایانی به حل معضلات در سطح شهر و کل جوامع کرده است و توانسته جایگاه ویژه ای برای خود کسب کند.
در کشور ما نیز نیاز بسیاری به متخصص و کارشناس در این رشته احساس شده و می شود و دانشگاههای مختلفی، سعی بر تاسیس و ایجاد این رشته نموده اند. در سطح مدیران کشور نیز کم کم، نیاز به رشته ای همچون شهرسازی احساس شده است و بسیاری از مدیران شهری سعی در فرا گرفتن این دانش، بصورت دانشگاهی و غیره داشته اند. به عنوان نمونه، در حالی که تا چند سال پیش، معدودی از شهرداران در سطح کشور، دارای تحصیلات در زمینه شهرسازی بودند، اما امروزه، این تعداد به شدت افزایش یافته و کم کم سایر مدیران نیز نیاز به کسب این دانش را احساس نموده اند.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 28 بهمن1388 توسط رزگار لطفی |

رشته مهندسی روباتیک در حقیقت باید تلفیقی از رشته های مهندسی برق گرایش های الکترونیک و کنترل و رشته ی مهندسی مکانیک گرایش جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار باشد ، که مناسب طراحی و ساخت هر رباتی باشد.
اما در واقعیت این گونه نیست . چون در ۱۴۰ واحد کارشناسی در ایران نمی توان تمام درس های رشته های مذکور درس داده شود . بنابر این نمی توان از یک مهندس روباتیک انتظار داشت به تمامی رشته ها مسلط باشد و بتواند یک ربات را از طراحی پیچ ومهره تا کل ماشین و از طراحی مقاومت و آی سی تا کل مدارات را به تنهایی انجام دهد . اما واقعیت رشته ی مهندسی رباتیک در ایران چیست ؟

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 28 بهمن1388 توسط رزگار لطفی |

معرفی رشته مکانیک

در حقيقت رشته مكانيك بخشي از علم فيزيك است كه با استفاده از مفاهيم پايه علم فيزيك و به تبع آن رياضي به بررسي حركت اجسام و نيروهاي وارد بر آنها مي‌پردازد و مي‌كوشد تا با توجه به نتايج بررسي‌هاي خود ، طرحي نو در زمينه فن‌شناسي و صنعت ارائه دهد و در راه پيشرفت انسان گامي به جلو بردارد. به عبارت ديگر رشته مكانيك، رشته پياده كننده علم فيزيك است چون براي مثال بررسي حركت خودرو و عوامل موثر بر روي آن برعهده فيزيك است. اما اين كه چگونه حركت آن تنظيم گردد بر عهده مكانيك مي‌باشد. رشته مهندسي مكانيك داراي سه گرايش «طراحي جامدات ، حرارت و سيالات، ساخت و توليد» در مقطع ليسانس مي‌باشد.

1- گرايش حرارت و سيالات
همان‌طور كه از نام اين گرايش پيداست مهندسي مكانيك گرايش حرارت و سيالات به مبحث حرارت و مسايل مربوط به سيالات مي پردازد. به عبارت ديگر در اين رشته عوامل موثر بر خواص مختلف حركت سيال بخصوص سيال داغ مطالعه شده و اثر عبور سيال بر محيط محل عبور مانند نيروهايي كه در اثر عبور خود در محل ايجاد مي‌كند و يا طول‌هاي ناشي از اثر افزايش و يا كاهش دما در اعضاي مختلف يك دستگاه، بررسي مي‌شود. همچنين از دروس اصلي اين رشته مي‌توان به مكانيك سيالات اشاره كرد كه نيروهاي وارد بر جسم متحرك در سيال را بررسي مي‌كند.

2- گرايش طراحي جامدات
گرايش طراحي جامدات به بررسي انواع نيروها، حركتها و تاثير آنها بر اجزاء مختلف ماشين مي‌پردازد. در واقع مهندس طراحي جامدات با توجه به نيازهاي جامعه ، دستگاهها و ماشين‌هاي مختلف را طراحي مي‌كند.

3- گرايش ساخت و توليد
يك قطعه بايد به چه روشي ساخته شود تا داراي توليدي سريع و ارزان و همچنين كيفيت مناسب و وقت و كارايي مطلوب باشد؟ پاسخ به اين سوال مهم بر عهده مهندسان گرايش ساخت و توليد است. چرا كه به گفته دكتر الستي يك مهندس ساخت و توليد به مسائل مربوط به ساخت بهينه و توليد با كيفيت بالا مي‌پردازد. در واقع اين گرايش بيشتر به مشكلات و معضلات ساخت و توليد مي‌پردازد و در نتيجه نسبت به دو گرايش حرارت و سيالات و طراحي جامدات علمي‌تر است و دو گرايش فوق جنبه عملي‌تر دارند.

آينده شغلي ، بازاركار، درآمد:

در حال حاضر دانشجوي توانمند مهندسي مكانيك پس از فارغ‌التحصيلي مشكل كاريابي ندارد چرا كه به گفته دكتر دورعلي توسعه سخت‌افزاري و رشد مسايل مهندسي ، گرايش به سمت توليد داخل و ايجاد تكنولوژي توليد تجهيزات و وسايل در داخل كشور و روي آوردن به خدمات مهندسي در داخل كشور به علت محدوديت‌هاي ارزي و كاهش درآمدهاي نفتي، باعث رشد چشمگير بازاركار مهندسان مكانيك در ايران شده است. مهندسين مكانيك بيش از پيش در گرداندن چرخ صنعت دخيل شده‌اند و راه همواره براي رشد و ترقي آنها گشاده است.

نوشته شده در تاريخ شنبه 3 بهمن1388 توسط رزگار لطفی |
 

 

مهندسی عمران

تاریخچه ی مهندسی عمران به اصطلاح Civil engineering به قرن هجدهم باز می‌گردد. در آن زمان مهندسی عمران در مقابل مهندسی طراحی Military engineering قرار داشت. اصطلاحی که به همه ی امور مهندسی که به مسایل ساخت و ساز بناهای دست ساز بشر باز می‌گشت. مانند سدها، ساختمان ها، پل‌ها و کانال‌ها گفته می‌شد. البته طی گذشت سال های متمادی و با پیشرفت علم و تخصصی شدن علوم، به مرور علوم مختلف، از جمله مکانیک Civil engineering جدا شده اما این اصطلاح هم چنان نام خود را برای عمران حفظ مهندسی کرد. در کشور ما نیز این رشته تا قبل از انقلاب فرهنگی به نام " مهندسی راه و ساختمان" معروف بود. اما بعد از انقلاب فرهنگی عنوان "مهندسی عمران" برای آن در نظر گرفته شد. زیرا عنوان "عمران" به اصطلاح Civil engineering نزدیک تر است.

اما امروزه مهندسی عمران به چه می‌پردازد؟

 مهندسی عمران از جمله رشته هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور است. یعنی هر چیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل های مخابرات، ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله، سیل و آتش، نیروگاه های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه ی کار مهندس عمران قرار می‌گیرد. مهندسی عمران طیف بسیار وسیعی از کارها را در بر می‌گیرد.

یعنی اگر بخواهیم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سیلو و یا شبکه های فاضلاب بسازیم در آغاز به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تاعلاوه بر رعایت جنبه های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.

 

گرایش عمران، عمران

گرایش عمران، عمران به محاسبه و طراحی سازه های متفاوت، تحت نیروهای مختلف مانند باد، زلزله، سیل، آتش و وزن خود ساختمان یا سازه می‌پردازد.

 

گرایش عمران- نقشه برداری

همان طور که برای داشتن یک زندگی موفق باید برنامه ریزی کرده و طرح و نقشه شخصی داشت، برای انجام یک کار عمرانی که گاه چندین سال به طول می‌انجامد، باید نقشه برداری کرد و اطلاعات دقیقی از ابعاد مکان ساخت سازه ی مورد نظر به دست آورد. برای مثال در هنگام نصب دکل های مخابراتی در آغاز باید مسیر دکل گذاری و فواصل بین دکل ها، به یاری نقشه برداری تعیین شود و سپس دکل های مورد نظر را نصب کرد.

رشته ی نقشه برداری با جغرافیا و سنجش از راه دور، ارتباط نزدیکی دارد برای مثال وقتی مهندس نقشه برداری برای تهیه ی نقشه از ماهواره کمک می‌گیرد، به رشته ی سنجش از راه دور نزدیک می‌شود. هم چنین نقشه برداری در دو رشته عمران وجغرافی بسیار به یکدیگر نزدیک است و تفاوت این دو بیشتر در این است که در جغرافیا از نقشه برای تهیه ی اطلس های جغرافیایی استفاده می‌شود، اما در مهندسی عمران از نقشه برداری برای برنامه ریزی و طرح های عمرانی استفاه می‌شود.

 

گرایش عمران- آب (هیدورلیک)

 می‌گویند در آینده ای نه چندان دور، دست یابی به منابع آبی جدید برای کشورهای خاورمیانه که یکی از مناطق خشک یا نیمه خشک جهان است نیازی ضروری می‌شود و حتی جنگ آینده خاورمیانه بر سر آب خواهد بود.

کشور ما نیز که در همین منطقه واقع شده است، کشوری خشک و نیمه خشک است. چرا که میانگین بارندگی در ایران حدود یک سوم میانگین بارندگی در جهان است و این یعنی آن که ما باید از هر قطره آب موجود در کشورمان، حداکثر استفاده را کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم.

مهندسان عمران آب، با ساخت سدها، تصفیه خانه ها، تونل های انتقال آب و شبکه های توزیع آب در همین راستا گام برمی دارند. در واقع این گرایش نحوه ی حفظ آب و استفاده ی بهینه از آن را آموزش می‌دهد.

 

توان مندی‌ها و ویژگی های لازم

 مهندسی یعنی "خلق فرآیندهای نو" و مهندس یعنی کسی که به یاری دانش حرفه ای و قدرت تجزیه و تحلیل و خلاقیت به این توانایی دست پیدا می‌کند. هم چنین یک مهندس به ویژه مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با سایرین باشد چون رشته ی مهندسی عمران یک رشته ی گروهی است. یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جمله کارگران، تکنسین‌ها و مهندسان رشته های دیگر سرو کار دارد و باید با همه ی این افراد ارتباط خوبی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت کارش باشد.

 

در س های مهم در این رشته :

 ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی مهندسی عمران در آزمون سراسری به شرح زیر است:

ریاضیات:4، فیزیک مکانیک (فیزیک):3، شیمی:1، درس های فنی:2 ضرایب درس های فنی برای دارندگان دیپلم های هنرستان های فنی و حرفه ای و کشاورزی نظام قدیم آموزش متوسطه لحاظ خواهد شد.

نوشته شده در تاريخ شنبه 3 بهمن1388 توسط رزگار لطفی |

هدف:

علم مهندسی پزشکی عبارت است از کاربرد مهندسی در پزشکی از طریق مطالعه‌ی اصول و عملکرد سیستم‌های زنده و مدل‌سازی آن، به کار گرفتن اطلاعات و نتایج حاصل در جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها و همچنین جایگزین کردن اسکلت بندی‌های صدمه دیده در بدن. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند از عهده‌ی تجهیز، نگهداری و طراحی دستگاههای پزشکی برآیند؛ یعنی مهندس الکترونیک مجربی باشند که با زمینه‌های پزشکی نیز آشنایی داشته و در نتیجه می‌توانند دستگاه‌های پزشکی را طراحی کرده و بسازند یا اینکه مسؤول سفارش دستگاه از خارج کشور باشند. دیگر توانایی‌های داوطلبان ورود به این رشته به شمار می‌آید.

تواناییهای فارغ التحصیلان

این رشته به گونه‌ای طراحی شده است که دانش‌آموختگان (فارغ التحصیلان) آن می‌توانند در زمینه‌ی طراحی، بهره‌برداری، نظارت، مدیریت، و نگهداری از سیستمهای مربوط به این رشته وارد شوند. آنها در این راستا وظایف زیر را می‌توانند برعهده گیرند:

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه 28 دی1388 توسط رزگار لطفی |
برای آگاهی در مورد مشاغل و رشته های مختلف بر روی کلمات زیر کلیک کنید.

معرفی مشاغل و بازار كار

معرفی رشته ها و دانشگاه ها

نوشته شده در تاريخ جمعه 25 دی1388 توسط رزگار لطفی |
اگر سابقه ی صنعت و چگونگی رشد آن در کشورهای جنوب شرقی آسیا را مورد مطالعه قرار دهیم به این مطلب خواهیم رسید که در کمتر مواردی این کشورها دارای ابداعات فن آوری بوده اند و تقریبا در تمامی موارد، کشورهای غربی (‌آمریکا و اروپا) پیشرو بوده اند. پس چه عاملی باعث این رشد شگفت آور و فنی در کشورهای خاور دور گردیده است؟

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 23 دی1388 توسط رزگار لطفی |
مهندسی صنایع ، شامل کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول فیزیکی برای تبدیل موادخام و سایر منابع به فرمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد.با پیشرفت علم و تکنولوژی و تعامل این دو با هم، تخصصها و گرایشهای مختلف مهندسی بوجود آمده اند.

....



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 23 دی1388 توسط رزگار لطفی |
مهندسی مواد یکی از رشته های مهندسی است که به درستی لقب مادر رشته های مهندسی را به خود اختصاص داده است. این رشته به عنوان یک رشته مستقل، قدمتی حدود هفتاد ساله دارد. در ایران نیز از حدود ۴۰ سال قبل این رشته در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. به جرات می‌توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق مصنوعات بشری که در اطراف می‌بینیم. حاصل تلاش مهندسین مواد است. اگر به اتومبیل، قطار و هواپیما توجه کنیم، قسمت‌های اصلی آن مثل بدنه، شیشه و موتور از مواد تشکیل شده است. در ساختمان‌ها تمام قطعات فلزی بکار رفته در اسکلت ساختمان، تمام مواد اولیه سیم کشی، مواد بکار رفته در لوله کشی‌های آب، شوفاژ، گاز، وسایل و لوازم خانگی و… تماماً به مهندس مواد مربوط می‌شود. در حال حاضر رشته مهندسی مواد در سطح دانشگاه‌های ایران در مقطع کارشناسی در سه گرایش دانشجو می‌پذیرد که عبارتند از: متالورژی استخراجی، متالورژی صنعتی و سرامیک.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 23 دی1388 توسط رزگار لطفی |

رشته بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشته ای مهندسی علوم است که قلمرو آن حداقل ۳۳ حوزه تخصصی علوم را در برمی گیرد. این رشته در کشور ما از سال ۱۳۷۸ در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکترای پیوسته ارائه می شود.
این رشته از سه مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل شده است که دانشجویان در مرحله کارشناسی پس از گذراندن موفقیت آمیز۱۳۲ واحد دروس مشترک معرفتی- نظری، علوم پایه، پزشکی، مهندسی و مبانی بیوتکنولوژی به اضافه آموختن زبان انگلیسی در حد ۵۵۰ نمره تافل و آشنایی کامل با یک زبان برنامه نویسی کامپیوتر در صورتی که معدل آنها در هر نیمسال تحصیلی ۱۵ باشد، می توانند وارد مرحله دوم یعنی مقطع کارشناسی ارشد شوند که در این مقطع یکی از ۶ گرایش بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی محیطی و دریایی، بیوتکنولوژی مولکولی، فرآورش زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی (گیاهی) را انتخاب کرده و بعد از گذراندن ۴۸ واحد در یکی از گرایشهای تخصصی، و انجام معادل ۶ واحد پژوهشهای انفرادی و ارائه ۲ واحد سمینار از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شوند. در این مرحله در صورتی که میانگین نمرات دروس مقطع کارشناسی ارشد آنها حداقل ۱۶ باشد، می توانند در امتحان جامع شرکت کنند و در صورت موفقیت در این امتحان، وارد مرحله دکترای تخصصی (D.Ph ) خواهند شد و رسما برای ثبت پایان نامه دکتری اقدام کنند.

به عبارت دیگر دانشجویان این رشته نیز برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید شرایط لازم را داشته باشند، یعنی باید میانگین معادل بالایی داشته و در آزمون جامع موفق شوند اما در یک آزمون رقابتی شرکت نمی کنند.

      جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یکشنبه 29 آذر1388 توسط رزگار لطفی |

رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب می‌شود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود.

مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می‌دهد.

در عصری که به‌سر می‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.

     جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 28 آذر1388 توسط رزگار لطفی |

مهندسی ، شامل کاربرد روشهای تجزیه و تحلیل اصول فیزیکی برای تبدیل مواد خام و سایر منابع به فرمی که رضایت و احتیاجات آدمی را تامین کند، میباشد.
با پیشرفت علم و تکنولوژی و تعامل این دو با هم، تخصصها و گرایشهای مختلف مهندسی بوجود آمده اند. در این ارتباط مهندسی صنایع رشته نسبتاً جدید است که ضمن برخورداری از مفهوم کلی مهندسی، حوزه های کاری فراتری را در مقایسه با سایر رشته ها مورد توجه قرار میدهد. نوشته حاضر سعی دارد مطالبی را جهت آشنایی با مهندسی صنایع در ذیل ارائه نماید.

مهندسی صنایع چیست؟

مهندسی صنایع عبارت از کاربرد اصول و تکنیکهایی به منظور بهبود، طراحی و نصب سیستمهایی شامل انسان، مواد، اطلاعات، انرژی و تجهیزات برای فراهم آوردن امکان تولید کالاها و ارائه خدمات بشکل کارا و مطلوب میباشد. برای بررسی، ارزیابی و کاربرد این سیستمها، دانش و مهارتهای علومریاضی، علوم فیزیکی و علوم اجتماعی به همراه فنون و تکنیکهای طراحی مهندسی مورد نیاز است. فعالیتهای مهندسی صنایع همانند پلی است که ارتباط بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان را ایجاد مینماید.

 

جهت اطلاعات بیشتر در مورد این رشته روی ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه 28 آبان1388 توسط رزگار لطفی |
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

اسلایدر

دانلود فیلم